niedziela, 10 marca 2013

Subaru!!!

Subaru!!!
Historia Imprezy rozpoczyna się w listopadzie 1992, jednak wersja, która nas najbardziej interesuje, czyli z silnikiem turbodoładowanym, pojawiła sie na rynku europejskim dopiero w 1994 roku i nosiła nazwę Impreza GT.
Klienci mieli do dyspozycji 4 drzwiowego sedana, bądź 5 drzwiowe kombi z 2 litrowym silnikiem typu bokser z turbo o mocy 211 KM. Od słabszych wersji GT odróżniało się z zewnątrz zderzakiem z wbudowanymi halogenami, tylnym spoilerem i charakterystycznym, umieszczonym na masce wlotem powietrza do intercoolera.
W 1997 roku GT przeszło lekki lifting. Silnik w dalszym ciągu identyfikował sie mocą 211 KM. Delikatnie zmieniła się też stylistyka przodu, poprzez skromne modyfikacje przednich świateł, atrapy chłodnicy i maski. Wprowadzono koła w rozmiarze 16 cali.
W 1998 GT przeszło kolejne drobne modyfikacje. Kształt deski rozdzielczej został ujednolicony z tym znanym z modelu Forester. Zegary zyskały białe tarcze i cyfrowy licznik przebiegu. Kierowca miał teraz do dyspozycji kierownicę sygnowaną przez MOMO. Pod maską również zagościły niewielkie zmiany : większy zawór upustowy turbiny, zmieniony dolot turbo i delikatnie zmodyfikowany wlot powietrza.
Rok 1999 przyniósł największą modernizację Imprezy GT w czasie jej produkcji. Zderzak, grill i maska zyskały agresywniejszy kształt, światła (reflektory główne i przeciwmgłowe) zostały ukryte za kloszem z gładkiego szkła. Pod maską wylądował zmodernizowany silnik (tzw Phase 2), legitymujący się mocą 218KM. Modyfikacjom uległy głowice, skrzynia biegów a także zawór upustowy turbo. Zmiany nie ominęły także hamulców. Dotychczasowe dwutłoczkowe zaciski przednie na tarczach 286 mm zastąpione zostały pakietem dostępnym do tej pory tylko w wersjach STi , czyli czterotłoczkowymi zaciskami na tarczach 297 mm. Z tyłu zastosowano tarcze wentylowane. Również elektronika GT przeszła gruntowną przemianę - od modelu MY'99 możliwy jest remap ECU.

Impreza II generacji (GD/GG)

Model 2001

W 2000 roku Subaru zaprezentowało drugą generację Imprezy. Wraz z wprowadzeniem nowego modelu ujednolicono nazwę wersji turbodoładowanej, która od tej pory na całym świecie nazywa się WRX. Stylistycznie nowy model był sporym zaskoczeniem, żeby nie powiedzieć - rozczarowaniem. Ze względu na okrągłe przednie światła, nowy model Imprezy zyskał przydomek "bug-eye" ("robako-oka"). Wnętrze zyskało nowocześniejsze kształty i lepsze materiały wykończeniowe. Pod maską nowego WRX znalazła się jednostka napędowa znana z GT, czyli dwulitrowy, turbodoładowany bokser o mocy 218KM.
Kolejną nowością było wprowadzenie do oficjalnej sprzedaży w Europie topowego modelu Imprezy "poprawionego" przez Subaru Technica International - Impreza WRX-STi -, który dysponował mocą 265KM. W sprzedaży była również dostępna wersja z pakietem stylistycznym Prodrive, różniąca się przede wszystkim masywnym, przednim zderzakiem.
Ciekawostką nowej platformy było spore zróżnicowanie konstrukcyjne modelu sedan i kombi. Wersja 5 drzwiowa jest węższa i różni się od sedana wszystkimi blachami nadwozia poza przednią maską.

Model 2003

Po krytyce stylistyki modelu MY01, Subaru zdecydowało się na lekki lifting już po dwóch latach od prezentacji "bug-eye'a". Okrągłe przednie światła zastąpiono reflektorami o mniej kontrowersyjnych kształtach. Przy okazji tylne światła zyskały świeższy, "krystaliczny" wygląd. W WRX MY'03 moc silnika została podniesiona do 225 KM.
W 2004 roku Subaru, dla uczczenia tytułu Rajdowego Mistrza Świata zdobytego przez Pettera Solberga, zaprezentowało w wielu krajach limitowaną serię Imprez WRX-STi o nazwie Petter Solberg Edition (w Wielkiej Brytanii - WR1). Wyposażenie poszczególnych Solberg Edition było zróżnicowane w zależności od kraju. Polski Solberg Edition różnił się od standardowego STi czarną tapicerką i konsolą środkową, radiem Alpine (1 DIN), aluminiową gałką zmiany biegów i niewielką tabliczką z numerem egzemplarza ( "polski" Solberg Edition został sprzedany w 15 egzemplarzach). Także od strony technicznej ""Solberg" się wyróżniał. Silnik został wzbogacony o pakiet PPP (Prodrive Performance Pack), dzięki czemu wg. oficjalnych źródeł dysponował mocą 305 KM. Jednak największym smaczkiem w układzie napędowym był system DCCD (Driver Controlled Central Differential) czyli mówiąc w wielkim skrócie aktywny centralny dyferencjał z możliwością regulacji spięcia za pomocą pokrętła we wnętrzu auta. Od modelu MY'05 system DCCD był dostępny już do każdego STi jako płatna opcja.

Model 2006

Rok modelowy 2006 to kolejna zmiana stylistyki przedniego pasa Imprezy. Nowe reflektory przednie upodobniono do tych znanych z modelu Legacy. Zmieniono maskę, przedni zderzak oraz grill, który zyskał wygląd podobny do tego z nowego modelu B9 Tribeca.
Pod maską także zaszły zmiany - poprzednie jednostki zastąpiono silnikami o pojemności 2.5 litra o mocy 230 KM (WRX) i 280 KM (WRX-STi). Układ DCCD trafił na listę wyposażenia seryjnego modelu STI.
W Imprezie WRX STi MY'07 zastosowano nowy tylny dyferencjał w systemie TorSen.

Impreza III generacji (GE/GH)

Na salonie samochodowym w Nowym Jorku w 2007 roku Subaru zaprezentowało kolejną, trzecią już generację Imprezy. Zgodnie z wcześniejszymi spekulacjami podstawowym nadwoziem nowej Imprezy jest 5 drzwiowy hatchback. Sedan będzie dostępny jedynie na rynku amerykańskim, a kombi póki co nie jest przewidziane. Warto zwrócić uwagę, iż stylistyka nowej Imprezy budzi chyba jeszcze większe kontrowersje niż było to w przypadku modelu MY'01. Linie Imprezy MY'08 są poprowadzone wyjątkowo łagodnie i bez charakteru, co jest szczególnie widocznie jeśli porównamy sylwetkę nowej Imprezy z największym konkurentem czyli Mitsubishi Lancerem Evo X.
W przypadku Imprezy III generacji nazewnictwo turbodoładowanej Imprezy znów nie jest jednolite. W Europie i na rynkach amerykańskich będzie nadal WRX, jednak w Japonii tą wersję postanowiono nazwać S-GT. Ponadto w Japonii S-GT wyposażone jest w silnik 2.0 turbo (250KM), a europejski i amerykański WRX posiada jednostkę 2.5 turbo (230KM).
Co ciekawe na rynku amerykańskim WRX jest dostępny również w wersji sedan (nie przewiduje się wprowadzenia na rynek europejski modelu 4 drzwiowego).
Wersja WRX (zarówno europejska jak i amerykańska) będzie dysponowała tym samym, 2.5 litrowym silnikiemco poprzednik, rozwijającym moc 230 KM.
Wygląd nowej Imprezy w wersji WRX STI, różni się w pewnym stopniu od wersji wolnossących i WRX. Najbardziej w oczy rzucają się poszerzone błotniki, nieco inny grill i wydech z czterema (sic!) końcówkami w zderzaku z dyfuzorem.
Pod maską (w wersji europejskiej i amerykańskiej) zamontowano 2.5 litrową jednostkę turbo o mocy 300 KM i momencie sięgającym 407 Nm. Od 0 do 100km/h nowe STI rozpędza się w 5,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
Na polskim rynku nowe STI jest dostępne w dwóch wersjach wyposażenia. Bogatsza wersja TOP, różni się względem tańszej fotelami kubełkowymi Recaro, 18calowymi, kutymi felgami BBS, systemem nawigacji satelitarnej, przednimi światłami przeciwmgielnymi i systemem Keyless. Warto wspomnieć, iż na rynku japońskim wersja STI w dalszym ciągu wyposażona jest w sprawdzony silnik 2.0.
 
 

 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz